Ne főzz hétköznap!

Semmi újat nem tudok mondani arról, hogyan kell túlélni az őrület közepette, de azért adok tanácsokat, nyilván. 🙂

Az egyik ilyen tanács lenne: ne főzz hétköznap!

Én azonban csak a saját kajámat vagyok hajlandó enni (kivéve, mikor ezt is feladom és megeszem, amit épp tudok, de ez nem tart sokáig), ezért én bizony főzök. Hétköznap is. Hétvégén is. És mivel nem tudok előre tervezni rendesen (mert nincs időm megtanulni, hogyan kell, pedig erről könyvek is íródnak, ez is egy szakma!), ezért 2-3 naponta főzök előre, 2-3 napra, aztán vagy jól jön ki a lépés, vagy nem.

A gyerekek a suliban esznek. Tízórait visznek, és kapnak még két étkezésnyit. Este igyekszem 2-3 naponta meleg kaját adni nekik, ez legtöbbször kimerül abban, hogy tükörtojás és szalonna, de tejberizst is főzök nekik, sőt, ha bekattanok, akkor kakaós csigát, pizzás csigát is sütök.

A jó öreg húsgolyók…bármiből, bármihez, ez nagyon hálás kaja.

Van egy elképesztően okos kenyérsütőgépem pár éve, ezt mindenkinek ajánlom. Mindenképpen a programozhatót kell venni. Én képes vagyok könnyekig hatódni, mikor hazaérünk és kenyérillat van, félhatra kész a kenyér, boldogság, vacsora. Hasonlóképp reggelente, 5:30-ra kész a friss kenyér, 6-kor már szeletelhető.

Ugyanez a gép remek hólyagos, nyúlós, szépséges tésztát is dagaszt, de tényleg, öröm ránézni, olyat. 2 óra 20 perc, pihentetéssel. Utána már olyan hamar lehet vele dolgozni, hogy tényleg, pillanatok kérdése és kész az édes vagy a sós tekercs vagy kalács vagy pogi.

Péntek esténként mindig főzök az egész családnak. Egyszerű pár szelet húst bepácolni előző nap és megsütni, egy kis rizs, krumpli, párolt zöldség kíséretében. Tegnap spagettit főztem, az is nagyon hamar készen van.

No, de vissza a felnőtt kajákhoz.

Maradék zöldség, maradék csirke, no-ch kenyér, ilyen is van

Nálunk a felnőtt kaja szénhidrátszgény étkezést jelent. A gyerekeim nem így esznek, és nem is szeretném, ha szénhidrátszegényen ennének. Majd, ha nagyobbak lesznek. G meg hol így, hol úgy. Én vagyok, aki kilóg, de szerintem nagyon megéri a sok plusz idő ráfordítás.

Meglehetősen unalmasan eszem. Zöldségfronton 1 hétre általában veszek 1 karfiolt, 1 sütőtököt, 1-2 édesburgonyát (lehet kapni magyart is ám), a brokkolit már unom, azt nem, majd jövőre. a gombát is unom már, de néha veszek azt is. Pár szem alma, citrom, lilahagyma és ennyi.

A karfiolt megsütöm egészben a sütőben, ez fenséges, hamar készen van és hidegen is nagyon finom, fel lehet szeletelni mint egy husit, magában is jó, majonézzel, salátával, valami szósszal. Sok fűszerrel meg lehet szórni, de én csak sóval, borssal és vajjal sütöm meg.

ez is egy “mentes” sütim, de sok idő megcsinálni, ezért csak ünnepnapokon

Húst, ha nem muszáj, inkább nem, csak olyat, ami gyorsan készen van, ezért aztán a csirkemell a leggyakoribb mifelénk, de gyakran eszem májat, rákot és halat, hurkát és kolbászt, mert ezek gyorsan átsülnek.

Érdemes egy vékonyabb falú tepsit tartani itthon (ebben minden ropogósabb lesz), a jénai nem jó, mert minden csak puhul, de nem sül benne. Hazaérkezéskor belepakolom a zöldségeket (almát is, egyet), vajazom és fűszerezem (húst, halat mellé lehet tenni, a többit inkább külön érdemes), és alufólia alatt mindent jó puhára sütök, a végén megpirítom és ennyi. Mindent saccolok, időt is, mennyiséget is, de mindig kicsit más, mindig finom kerekedik belőle a végére.

Mivel a rák igazán tésztával vagy rizzsel jó, levest főzök belőle, mert ahhoz nem kell semmi csak sok fűszer, hagyma, fokhagyma, tejszín a végén, esetleg zöldségek. Csípős legyen. Gyömbérrel.

a kedvenc rákjaim. drága és kevés, de 2 napra valót lehet főzni belőle, úgyhogy nekem bejön.

A májjal törődni kell, hogy igazán finom legyen, sok hagymán odafigyelve sütni, de hamar készen van és nagyon finom. Hátránya, hogy pocsák melegítve, de olcsó és finom, hetente egyszer igazán megéri az időráfordítás.

A télen sok kocsonyát főztem a lassúfőzőben, mindkét hozzánk közel eső boltban kapható igen olcsó és szépen előkészített “kocsonya csomag”. 1 dobozhoz én adtam 1 fej fokhagymát, 4-5 babérlevelet, 2-3 evőkanál sót és kb. 15-20 szem borsot. Jó sokáig kell hagyni főni, én 1 napig is otthagyom, a csontokat nem kell puhára főzni, de mikor már picit megnyomható ujjal, akkor jó. Másfél liter kocsonya lesz belőle. Én csak az illatos levet szűröm le, öntöm 3-4 kisebb tálba, lehűtöm és másnap evőkanállal neki lehet állni, a darabos részét nem esszük meg. Nem remegős lesz, annál sokkal tömörebb és nagyon finom. Ráncfeltöltés belülről. Antibiotikum kúra után is nagyon jó, emellett annyi ásványi anyag is kifő a csontokból, hogy a multivitamint is helyettesíti. Szerintem. Ha valaki még gazdagabb ízre vágyik, jól be is lehet zöldségelni, de erre jómagam már lusta vagyok.

A gyerekek nem eszik meg a kocsonyát, de nagyobb darabokat szoktam levesekbe, szószokba keverni belőle, úgy nem veszik észre.

A sütőtökből levest főzök, általában valami indiai beütésű fűszerrel vagy fahéjjal, sok tejszínnel, tökmagot keverek bele meg a végén tökmagolajat, nagyon finom és meglepően laktató.

ezt nem én csináltam, de nagyon finom volt és inspiráló. ráksaláta. 🙂

Röviden ennyi.
Sajnos megint parkolópályán a tojás, pedig abból is jó lenne mindennap enni. Hamar megunom. Kicsit kapóra jön, hogy a héten a róka elvitte anyám tyúkjait. Mire a következő alom belejön a tojásgyártásba, addigra mi megint belejövünk a tojásevésbe!

Legközelebb írok valami kaja-ideológia összefoglalót, mert már a régi egyáltalán nem elavult, frissíteni érdemes. 🙂

Szép vasárnapot mindenkinek!

11 Hozzászólások

  1. enikosays:

    koszi!

  2. Kiddysays:

    Kocsonya, brrr… Pedig a ráncaimra ráférne, hehe.
    A karfiolt ki kell próbálnom! 😀

  3. Andreasays:

    hát én is főzőmániás vagyok, meg igyekszem mindenfélét otthon megcsinálni. Előre tervezéssel azért sok minden megvalósítható még a két gyerek, nyolc óra munka meg napi három óra utazás mellett is. Itt meg nagyon jó ötleteket lehet gyűjteni 🙂
    A meggyes süti receptje elérhető valahol itt a blogon vagy ha nem, akkor közkinccsé tennéd? Nagyon jól néz ki és a meggy az egyik kedvenc gyümölcsöm.
    Köszi szépen
    Andrea

    • Szia Andrea, most vettem észre, hogy nem engedtem be a kommentet, az első kommentelőket moderálni akarja a blogmotor. Válaszolok, ha lesz kis időm.

    • Huhh, ezt próbáltam meglelni, de nem találom. 🙂 Sajnos elég random módon egyszer megcsinálok valamit, aztán lehet, hogy soha többet. Pocsék receptrendező vagyok.

  4. Szia Liv,
    Mostmár én is ki szeretném próbálni a ketogént,legalábbis a lowcarbot.
    Kocsonyát nem főztem ezen a télen, főleg azért mert sok kenyeret szoktam enni hozzá.
    Abban a csodakenyérsütőben lehet szénhidrátmentes kenyeret is sütni?

    P.s. Imádtalak ma 🙂

    • Szia!
      Egy próbát szerintem megér.
      Nem próbáltam még a lowcarb kenyérsütést benne, mert magamnak nem szoktam sütni kenyeret, erre igen lusta vagyok. Jól megvagyok a két helyen is kapható, majdnem pont ugyanolyan összetételű szénhidrátcsökkentett kenyérrel, sajnos csak pirítva jók, de úgy egészen jók.
      Sokan sütnek azonban, a google jó recepteket szokott kidobni, én nagyon kedvelem ezt az oldalt: http://triplaszathmary.blogspot.hu/ , Dia írja és jókat süt, kenyeret is.

  5. Zsuzsisays:

    Szia Liv! Most találtam csak rád csakazolvassa által. Tavaly nyáron megpróbáltam a ketogént. IR-es vagyok, kevéske pajzsmirigy alulműködéssel. Gyógyszert egyikre sem szedek. Sajnos 3 hét után abba kellett hagynom, mert enni nem bírtam. Nem 1x sírva ültem a kaja fölött, mert tudtam, hogy meg kéne enni, de egyáltalán semmi éhségérzetem nem volt, ami jó annak, aki sokat evett előtte, vagy nem tudom, de én épp azért lettem IR-es, mert megelőzően napi 1-2x ettem, rohadt sokat és szar minőségűt (rizs, krumpli, hús, ilyesmi), és kevesebbet is kalóriában, mint kellett volna. A 3. hétre ez sajnos azt okozta, hogy nagyon magas lett a vérnyomásom, és a pulzusom csak attól 100 fölé ment, hogy felültem az ágyban, dokinál 140 fölötti volt, alig bírtam létezni.
    A doki már kardiológián gondolkodott, de mondtam neki, hogy vsz a ketót szúrom el épp, ne aggódjon, leállok. Leálltam és rendbe jött a helyzet. Elküldött vérvételre, az addig 1,vmennyis TSH-m majdnem 3 volt. Sajnos T3, T4-et nem néztek, de maradjunk annyiban, hogy ez nem jó.
    Én szeretném ezt csinálni, mert én is úgy hiszem, hogy ez lenne az út az anyagcserém rendbe tételére, de őszintén megmondom, félek most már kicsit. Létezik, hogy valakinek nem “jó” ez a fajta kajálás? Sokaktól hallom, hogy igen, de sosem tudom, hogy ez valami diplomatikus felelősséghárítás-e vagy az igazság..

    Köszi:
    Zsuzsi

    • Zsuzsisays:

      Ja, a kálium lehetett a ludas is akár, mert mint mondtam, alig bírtam rendesen enni, magnéziumot szedtem, de káliumtartalmú kajákat nem igazán. Valahogy nem sejtettem, hogy ez ilyen fontos :/ De nem tudom, hogy a káliumhiány(?) okozhatta-e a problémámat.

    • Zsuzsisays:

      Pontosítok, mert olyan, mintha ellentmondás lenne a leírtakban 😀 A kajálásom évekig olyan volt tizenévesen, hogy napi 1-2x ettem, egy adagban sokat, de így is alatta lehettem a kalóriaigényemnek nagyon sokszor, mert annyit azért nem bírtam egy- vagy kétszerre megenni, amennyi elég lett volna. Legalábbis a dokik szerint ez lehetett az oka annak, hogy IR-t varázsoltam magamnak. Sokszor kerültem már fejgörcsös állapotba, mire ettem. Depressziós voltam, szóval nem nagyon érdekelt a dolog, akkor a következményeiről sem tudtam semmit.

  6. PMZsusays:

    Lili, én a fűszerezett rákot szoktam venni, tejszínes ragunak megcsinálom, és cukkini “tésztával” (vettem egy olcsó zöldségspirálozót) eszem, az egyik nagy kedvencem! 😉

Szólj hozzá

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra. Kötelező kitölteni a *-al jelölt mezőket.