Augusztus vége, mit együnk szeptemberben?

Ilyenkor általában egyáltalán nem olyan, mint a másik 11 hónapban.

Augusztusban vagyok szabin (ez már a negyedik nyár), mert ilyenkor zár az óvoda. Az első héten, ugye, általában beteg vagyok, aminek alázatosan megadom magam.
A második héten valami olyasmit dolgozunk, amit máskor nem tudunk megcsinálni (most pl. kivertünk egy panelfalat a lakásban).
A második vagy a harmadik héten nyaralunk, ami az idén egy Balatonkört jelentett.
A negyedik héten már teljesen leeresztek, eddigre egy csomót olvasok, behozom a takarítási lemaradásaimat, kissé lesülök és reggel már csak fél hétkor ébredek, már csak egy két kávét iszom naponta, takarítom, ami a második hétről elmaradt és elkezdek vad lelkiismeretfurdalást érezni, mert nem tudománykodtam 3 hete (ez a szó a férjemtől van), ezért annak is nekiállok.  Ímmel-ámmal.
S tervezgetni kezdek, az évet, a szeptembert, kimosom az ünneplőket (bakker, valamelyik biztosan kinőtt valamit), eltervezem, hogy miket fogok főzni, hogy mennyit fogok jógázni, hogy milyen korán kelek majd, hogy majd csak napi egy két kávét iszom, hogy minden órámra szuperfelkészült leszek.

Főzök

Büszke vagyok magamra, hogy szinte minden nap főtt kaját viszek magammal a munkahelyemre. Ez nem mindig rendelkezik a megfelelő arányokkal, általában nem is megfelelő mennyiségű (kevés), de ihletett időszakaimban szénhidrátban szegény és jó zsírsavakban gazdag, zöldséget is tartalmaz és friss fűszerekkel van tele. Következzen most pár ötlet, ebéd-vacsora.

Karalábés gombóc

Ez a karalábés hús a legjobb ötletem az elmúlt évekből, és ez ráadásul gyerek-kompatibilis is. Az egész anyósom töltött karalábéjával kezdődött, amit évekig lelkesen csináltam, de nagy macera volt a karalábévájóval (!) kivájni a karalábékat, betölteni a húst, sokáig főzni, hogy a karalábé ne maradjon kemény, kiszedni őket, ha lekészültek, a szószt alatta behabarni, vissza a karalábékat, készre főzni. Ráadásul sosem volt elég szaftja. Másnap már nem volt jó. Egyszer nagyon ettem volna ilyet (erről már írtam), és úgy döntöttem, hogy se vájás, se töltés, a húst raguszerűen csináltam meg és a karalábét meg egyszerűen belekockáztam, s megfőztem, majd tejszínnel alaposan felöntöttem.

Aztán jött a gombócmániám. Amióta kapni őrölt útifűmaghéjat (ez egy természetes zselésítő anyag), azóta mindent csinálok vele, ami csak eszembe jut. Így kevertem először húsgombócba is, és olyan jó kis masszív, mégis puha gombócokat lehet vele csinálni.

DSC_0194
gombóc!

De azért a gombócok magában még nem valami érdekesek, így ötlöttem ki (hogy ne csak paradicsomos gombóc legyen), hogy mi lenne, ha csak karalábéfőzeléket csinálnék, s mellé a gombócot?

DSC_0195
porciók az útra. ezek a gombócok szecsuáni borsot tartalmaznak és borzasztó finomak

És aztán – mivel nem akartam húzni a saját időmet – a végén belefőztem a karalábéfőzelékbe (habarás nincs, csak tejszín) a gombócokat. A bennük lévő útifűmaghéj még így is szépen besűrítette a tejszínes szószt.

Kenyér 

Ez a kenyér egy Szafi nevű lány oldaláról van, amit már nem is tudom, hogy találtam meg. (Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy milyen jól meg lehet élni ebből a sok ingyen megtalálható információból, ha egyszerűen fogod magad és összeszeded egy helyre.)
Nos, tehát a kenyér….ööö, nem rossz. Sokáig kell sütni, ha már egy órája sütöd, feltehetően még mindig sütni kell, és aztán még egy kicsit, de aki ráérez a technikára és bejön a kenyér, annak nagyon ajánlom, mert még mindig ez az egyik legjobb kenyér, amit én kóstoltam és nincs benne szénhidrát. Ilyen lett az enyém.

kenyér
kenyér

Fontos tudnivaló, és az oldalon nincs hangsúlyozva, sőt, azt írja Szafi, hogy 1-2 percig kavarni kell a forró víz után, de ne higgyetek neki: kb. 30 másodperc van a folyós, önthető állag és a totális katasztrófa (és hat tojás elkukázása) között. Ha a forró víz benne van, azonnal ki kell önteni a szilikonformába, mert a zselésítő anyag gyorsan szilárdul és nem is akarom leírni, milyen lesz, ha nem vagy elég szemfüles. Én a borkősav nélküli változatot sütöm.

Hal

Mivel általában nincs időm friss Óbányai pisztrángot szerezni valahonnan, én bizony meg szoktam venni a Lidl halacskákat. A kettesével csomagolt hal friss, gyorsan megsül, és bármit lehet enni hozzá. Sokféleképp fűszerezhető, én általában maradok a só-bors-petrezselyem-citrom-fokhagyma kombinációnál, de ez úgyis egyéni.

Tészta

Ugyancsak Szafi, ezért a receptért emelem kalapom, ez nagyon ott van. Teljesen igénytelen recept, mert tojás nélkül, sima vízzel is készíthető, de tojással-tejszínnel jobb. Jó vékonyra érdemes hagyni és kicsit alulsütni. Én mákkal meg eritrittel ettem, mert már ezer éve nem ettem mákos tésztát, de az oldalon sok felhasználási ötlet van.

Waffel

Az egyik legegyszerűbb szénhidrátmentes kaja, mert pillanatok alatt megvan és frissen készíthető, s talán már írtam is erről. Most már van saját “lisztkeverékem”, amiben van lenmag, útifűmaghéj, tejsavófehérje, mandulaliszt, sütőpor, kis eritrit és só. Arányokat nem tudok mondani, de majd a következő körben már lehet, hogy fogok tudni. Mákkal, dióval, mogyoróval turbózható. A sütéskor tejszínnel vagy vízzel, 1 tojással keverem ki, ebből 2 négyzet alakú waffel lesz. Mascaropnéval a legjobb, de joghurttal is jó, mogyoróvajjal is jó. Magában is jó, de azért, na, nehogy már ne rakjunk rá valamit!

01
mákos waffel, nekem ilyen téglalap alakú a sütőm

És ha már waffel és rávalók, íme a mindenmentes (fene se tudja, hogy végül is mitől van benne mégis valami?!) szirupszerzeményeim. Nagyon jók és finomak és jó az állaguk is és kiadósak is, a juharszirupos annyira finom, hogy a gyerekek kinyomkodnák kanálba és felfalnák, ha hagynám. És kávéba is borzasztóan finom mindkettő.

DSC_0236
neve ellenére no protein belül

Sütőtök

Érdemes venni sütőtököt (szeptemberben már mindent ellep), mert bár nem teljesen szénhidrátmentes, akkor is egyszer élünk és nem kell mézzel-fahéjjal enni (én úgy szeretem a legjobban), hanem ehetjük sósan is, illetve sós dolgokkal társítva. Én salátának szoktam készíteni, Nigella módján, lilahagymával, salátalevelekkel, jó sós fetával és egy kis tökmagolajjal.

DSC_0249
sütőtökös saláta

Az ezredik és legunalmasabb vacsora

Mielőtt még okoskodhatnékom támad, hogy milyen fontos a gyerekeknek a fehérjedús, egészséges vacsora, inkább bevallom, hogy egyenletesen pocsékul teljesítek a vacsora műfajában, és aki volt már nálunk vacsoraidőben, az nyugodtan megerősíthet, nem haragszom meg. Sokszor még teríteni (teríttetni) sincs kedvem. Ritkán rendelünk pizzát. Esküszöm. Viszont ilyesmi tálakat gyakran csinálok, mert ezeket elég csak körbeülni és kapnak egy pohár tejet aztán jól van.

02
egy kis rost egy kis fehérje egy kis E és meg is vagyunk

Ilyen bejegyzéseket akkor írok, mikor összegyűlik pár kép a telefonomon. Végezetül kicsit dicsekszem és megmutatom a spárgámat, mert annyit dolgoztam vele és a jobb lábam még mindig rendre lezsibbad (az idegek lassabban nyúlnak, mint az izmok), de juhéj, na. Örülök nagyon, mondtam már, hogy 35 elmúltam?

DSC_0004~2
spárga

18 Hozzászólások

  1. Zsuzsisays:

    Szuper! Liv, ez a kenyér…már régen is nézegettem, az tartott csak vissza hogy olyan kis semminek tűnt, csak az a evés kis utifű van benne… tényleg jó?

  2. livsays:

    Szia Zsuzsi, ez a kenyér nem jó. 🙂 De nem is rossz és a célnak tökéletesen megfelel. A tojás és az útifű együtt igen jó kis vázat képez, tehát tényleg harapható, kérge is van, belül lyukacsos. A LIDL féle szénhidrátcsökkentett kenyér talán jobb egyébként, de abban meg van szója, engem mondjuk ekkora mennyiségben nem zavar, de azt meg már unom. 🙂

  3. Andisays:

    Szia Lili!

    Hát, most sütni-főzni támadt kedvem! Köszi az ötleteket, ettől a tészta recepttől el vagyok ájulva, hamarosan kipróbálom!

    Sok üdv!

    Andi

  4. Andisays:

    Ja, és ezt a Zero Syrup cuccot hol találtad?

  5. Hajnisays:

    Szia Livi!
    Köszönet a recept ötletekért!
    A karalábés húsgombócot én is gyakran készítem, csak én lereszelem a karalábét, mert nálunk annyira nem kedvenc, de így “eladható” 🙂

  6. livsays:

    Sziasztok!

    Andi, itt vannak a szirupok: link
    Van cukormentes egykilós mogyoróvajuk is, jaj de jó az is. 🙂

  7. livsays:

    Ide írom Eszternek (és bárkinek, akit érdekel), aki FB-n kérdezte a receptet. A húsgolyókhoz semmi különös nem kell, hús, 1 tojás, só, bors, én nagyon szeretem a szecsuáni borsot bele, de curryvel, kurkumával, zöldfűszerekkel is szoktam. Nem érdemes túl sovány húst venni, mert kemény lesz a gombóc. Ezeket jól összegyúrom, és egy kisé púpos evőkanál útifűmaghéjjal megszórom, közben gyúrom, hogy jól belekeveredjen. Gombócokat csinálok, általában kicsiket. Azért jó ezeket belefőzni szószba/ főzelékbe, mert a benne lévő útifűmaghéj kellemesen besűríti a levet. A karalábét fél lilahagymára szoktam dobni, amit kacsazsírban megsütök. Sok petrezselyem kell. Tejszínnek öntöm fel, ha puha a karalábé és a folyadékot is pótolni kell, mert tényleg besűrűsödik.

  8. PMZsusays:

    Na, most aztán végképp teljesen el vagyok veszve és össze vagyok zavarodva…
    http://www.zoldhaz.info/okos-etrend
    Lili, könyörgök mondj erre valamit! Az egyik oldalon itt van ez, a másikon meg, hogy anyagcseretípus szerint fehérjetípus vagyok, vagyis leegyszerűsítve fehérjében gazdag ételeket kell ennem zöldséggel, keményítő tilos (bocsiviki.hu). Kezd a hócipőm tele lenni, én csak egészséges meg kicsit karcsúbb szeretnék lenni, de most már halvány fogalmam sincs, hogyan… Segíts, kérlek!

    • livsays:

      Zsu, ne legyél. 🙂 Teljesen természetes, hogy mindenkinek van véleménye a táplálkozás kapcsán. Most mit mondjak? Mindenki azt eszik, amit akar. A zöldház tipikus mainstream low fat sok zöldséggel. Bocsi Viki nagyon aranyos és ügyes is, mert sok pénzt sikerül keresni az ötleteivel, de aztán ennél többet nem nagyon tudnék mondani róla. 🙂 Szerintem a fehérje és a zöldség nem rossz kombináció, egyébként. 😀

  9. PMZsusays:

    Én az ellenkezőjére gondoltam: akkor eszek mindent! Úgy érzem, zsong a fejem a sok infótól, nem tudom, kinek higgyek. Na mindegy, akkor egyelőre maradok a fehérje-zöldség kombónál, aztán ha valami gáz lesz, újragondolom.

  10. PMZsusays:

    Köszi, akkor egyelőre maradok ennél. Csak annyira ijesztő, ami a zöldházas cikkekben van (a sok zsírról, fehérjéről, kortizolról, stb. Meg elgondolkodtató, hogy a lány ketoról tért át erre), tönkrevágni nem akarom magam…

    • livsays:

      Zsu, szerintem úgy a legjobb, ha valamit kipróbálsz, mondjuk, 30 napig. Előre tervezhető, és azért 1 hónap alatt szerintem rá fogsz jönni, ha valami nagyo nem megy. Vagy nagyon tönkrevágósnak tűnik. Kicsit utánaolvasok majd a ennek, nem volt sok időm mostanában.

  11. Zsuzsisays:

    Liv, a Bocsi Viki alatt kire gondolsz? Súlyosan lemaradtam valahol azt hiszem 🙂

    • livsays:

      Már nem is emlékszem, hogyan jött, talán Zsu-val emaileztünk róla, ha nincs itt a folyamban. 🙂 Van egy bocsiviki pont hu oldal, ahol azt hiszem, 30 000 forintért Viki megírja neked emailben, hogy a te paramétereiddel pontosan mit kell enni. Aztán továbbirányít egy edzőhöz.

  12. Zsuzsisays:

    Így már értem, köszi.

  13. Gabocasays:

    Szia Liv,

    Írtam a Zsír című postod alá egy kérdést,megnéznéd ? Próbálkozom a keto diétával , mert elegem van hogy nincs elég energiám, es nagyon kívánom a Kenyeres dolgokat ( persze nem eszem 🙂
    Szóval valaszolnal az ott feltett kérdésemre ?
    Es utána ha van időd ( nincs tudom!!!!) elmondanád hogy mi a hülyeség a Keto adapted könyvben? Most kezdtem olvasni ugyanis .,,
    Es megegy. Ma erre a postra bukkantam rá: hogy meg jobban össze kavarjon :):)

    http://chriskresser.com/7-things-everyone-should-know-about-low-carb-diets/

    Ehhez mit szólsz ??

    Tudom rengeteg kérdésem van, amire vsn időd csak arra írj:)

    • livsays:

      A Keto adapted könyv nagyon jó és olvasmányos, de Maria nem szakember, s ez meg is látszik a könyvén. Valahogy olyan érzésem van, hogy Amerikában bárkiből lehet bármi, s ennek megvannak előnyei és hátrányai is. 🙂 Semmi olyan “vészes” nincs benne, ami miatt ne ajánlanám olvasásra.
      Chris Kresser dettó, ő sem szakember, csak annak látszik. Még egyszer mondom, evvel nincs semmi baj, én pl. merésznek tartom, mert nagy hibákat lehet véteni, de ez meg nem az én bajom.
      A cikk nem rossz, de szerintem butaság egy ilyen cikket megírni. Minek? Ezek a pontok nem segítenek senkinek, ezek a “tények” bizonyos szempontból igazak, de mégis semmi értelmük így.
      Igen, a ketogén diéta jó hatással lehet mindenkire. Hosszú távon is fenntartható. Okozhat hiányállapotokat, de nem törvényszerűen, sőt. Ha valaki szeretné követni, meg tudja oldani, mert meg lehet. Diétázni csak úgy lehet, hogy az ember folyamatosan figyeli magát és “beállítja” magának a diétát. Valaki nem bírja a tejterméket, a másik a kókuszzsírt, van, aki nem kívánja a húst, a zsíros kaját.

      Az általános ketogén diéta is borzasztóan egyszerű, nem agysebészet. Van keto kenyér, süti, van minden, nem kell már semmiről lemondani, ezért szerintem élhető is. Vannak még ebben is szélsőségek, sem édesítő, sem tejtermék, sem sovány hús, stb. lehet ezt is a végletekig tolni. Rövid távon bármi élhető, hosszú távon érdemes engedményeket tenni. Minden attól függ, mi a célunk evvel a diétával.

  14. Gabocasays:

    Liv, te olyan szépen es józanul írod le a dolgokat… Hat igazad van, itt Amerikában tényleg minden megy , föl akasztasz egy táblát es akkor mar azt hiszik hogy ahhoz meg is van a szaktudomány 😉

    Nagyon elgondolkoztatott amit írtál hogy tényleg mi a célja a dietanknak? Es hogy hosszabb vagy rövidebb tavon csinálja e az ember.

    En csak egészséges , energetikus szeretnek lenni, nem aggódni állandóan a súlyom miatt es nem ácsingózni a péksütemények es édességek iránt. Az elmúlt 20 évben állandóan a súlyom föl/le járt, es nagy kísértés volt mindig a fent említett finomságok. Aztán rábukkantam a blogodra es elolvastam a sok tudományos írásodat es hat ezek után meg jobban úgy éreztem hogy életstílus változás kell, lehetőleg csökkenteni a szénhidrátot.

    Az alacsony szénhidrátos életmódon azóta jobban érzem magam de a cukros /lisztes dolgok iránti vagy ( es azoknak ah Enese hetente többször:):) az maradt. Ezert gondoltam hogy hátha a ketogen diéta segítene ebben …es petsze ez meg mindig csak egy kísérlet , meg hat azert ezek is nagyon jól hangzanak hogy ” megelozheted az Alzheimert, a rákot, a gyulladásos megbetegedéseket ” mar ha igaz. Nem tudom . Ha igaz, megéri. Ha nem, akkor nem éri meg szenvedni.

    Jól értem hogy szerinted ez életstílusnak azert nem a legjobb? ( mármint a minden szélsőség nélkül , csak a szénhidrátot 50 körül tartani , enni húst, tejet stb ha bírja az ember , csak nem cukrokat es liszteset)? A Keto adapted írója életstílusnak javasolja, de csak 20g szénhidrát max. Nekem ez egy kicsit túlzás persze probalom2 hete- fogytsm egy csomót amit nem akartam;( de mivel meg mindig nem értem igazán cssk szeretnem az egészséges előnyeit, próbálkozom.
    Ha ez tényleg annyira ideális életmód,akkor miért nem csináljak többen? Van rá tudományos alap? Ha esetleg neked ehhez van link, küldenel 1-2-öt?

    Na szép hetet , sok erőt a munkához es a gyerkőcokhoz. Nálunk nincs gyerkőc ,talán ezért van idom diétás dolgokon gondolkozni …túl sokat is:).

Szólj hozzá

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra. Kötelező kitölteni a *-al jelölt mezőket.