Otthonoktatás II. Lehetőségek

Aki most hallgatja (Napközben c. műsor) a Kossuth rádiót, az remélem elgondolkodik azon, hogy ez most vicc vagy komolyan gondolják, hogy az alsós tankönyvek nem jók, mert 5 betűsnél hosszabb szavak vannak a szövegben és hogy 1 oldalon csak 1 ábra legyen és hogy Benedek Elek bármilyen nagy agy volt, gyermekeknek alkalmatlanok a meséi, mert hosszú szavakkal és hosszú körmondatokban mesél.

No, de most összeszedem a lehetőségeket, amivel jelenleg egy magyar állampolgár élhet. Kerestem és kutattam, de meg kell állapítsam, hogy Magyarországon 2007-ben TÉNYLEG nincsen otthonoktatási tanterv, elérhető kurrikulum, semmi. Jelenleg a magyar szülők magántanulóként oktathatják otthon a gyermeküket. Ehhez a gyereket be kell iratni egy tetszőleges iskolába, ott kérvényezni a magántanulói státuszt és évente kétszer minden tárgyból szintfelmérő vizsgát tenni. A magántanulói státusz kérvényezése gyakorlatilag egy formaság, mert mindenkinek megadják, aki kéri. A szülők az állami tanterven kívül bármit taníthatnak otthon még pluszban, nyilván. A tananyaggal lehet otthon gyorsabban haladni és magasabb szintű vizsgát letenni (pl. egy 8 éves is levizsgázhat az alsó tagozatos környezetismeret összesből, és akkor azt félre lehet tenni), lassabban nem.

A tanulás módszereibe senki nem szól bele. Otthon nem kötelező a számonkérés. A szülő úgy oktat és akkor, amikor akar, nincs meghatározva, hogy pl. heti szinten hány órát kell a gyereknek tanulni otthon. Hogy auditíven, felolvasva, magyarázva,vizuálisan vagy inkább gyakorlati módon tanítjuk meg a gyerekeknek a tananyagot.

Emellett jut idő sporttevékenységre, zeneiskolára, nyelvtanulásra is bőséggel. El lehet például vinni a gyerekeket délelőtt úszni vagy lovagolni, amikor mindenki munkában meg iskolában van, ennek előnyeit, gondolom senkinek nem kell bemutatni.

Külföldön többféle tantervből is választhatnak a szülők, de követhetnek teljes szabasdágot is az oktatásban. Ahhoz, hogy valaki pl. leérettségizzen egy iskolában, nem kell oda járni, csak a vizsgára jelentkezni, majd megírni. Felsőoktatási felvételi ugyanígy (2000-ben egyébként az otthonoktatott gyerekek átlagosan 81 ponttal értek el többet az SAT nevű felsőoktatási felvételi teszten) zajlik. Itthon ez nyilván nem téma, mert a magántanulónak ugyanolyan bizonyítványa van minden évben, mint aziskolásnak.

Még valamire szeretnék kitérni, aztán befejezem. Ez pedig a házi feladat és a korrepetálás. Nyilván az iskola is elvárja, hogy a gyerek otthon is tanuljon, illetve másnapra készüljön. Meg kell írni a házi feladatot, ki kell kérdezni a leckét, miért is? Hogy másnap az iskolában számonkérhessék a tanárok. Aztán leadják a tananyagot. Amit a gyerek hol sajátít el végül is? Otthon. Otthon írja a leckét, ami ugyancsak terhet és végső soron ugyanúgy felelősséget rak a szülőre is. Emellett az iskolai számonkérésekre való felkészülésbe más tanárok is belekapcsolódnak: a korrepetálók, különórákat tartók-nyilván az iskolában eltöltött iőn kívül. Ez vajon nem az iskola feladatának a mulasztása? Szerintem valamennyire biztosan. A szaknyelv egyébként ezt “oktatási árnyékgazdaságnak” nevezi.

No, legközelebb a szocializációt járom körbe, látom, ez (is) nagy ellenérv.

29 Hozzászólások

  1. Megint vitatkozom, az én gyerekeim nem írnak itthon leckét, maximum hétvégén. Megcsinálják a napköziben – biztosan az is fúúj :-).
    Amúgy pedig 5-6.-ban változások lesznek a korábbi rendszerhez később. Plusz 5 óra lesz arra, hogy felzárkóztassanak, korrepetáljanak minden olyan gyereket, akinek szüksége van rá. Mindez kötelezően – mármint a pedagógusokra nézve, pontosan azért, hogy az egyenlőtlenségeket a lehető legjobban korrigálják.

    Tudod, amikor megszülettek a gyerekeim, és voltak 2-3 évesek, akkor én is sokat gondolkoztam az iskolakérdése. Voltak – mai szemmel nézve – vad ötleteim. Kétnyelvű suliba akartam őket íratni, de mivel ezzel kapcsolatosan voltak már akkor is fenntartásaim, így kizárólag olyanba, ahol az idegen nyelvet csakis és kizárólag anyanyelvi tanároktól hallhatják. Jól ki is gondoltam, hogy pontosan melyik suliba viszem őket. Tőlünk autóval kb 1 óra – 1 óra 15 perc. Egy rémálom lenne. Meg amúgy is másképpen gondolkozom már erről.
    Aztán megismertem a férjemet, aki nem itt nőtt fel a fővárosban, nem járt elitsuliba mint én, és mégis elért ezt-azt. A lényeg, hogy időt nem kímélve tanítónénit kezdtem el nekik keresni és nem iskolát. Megtaláltam 🙂 Abba az iskolába kerültek, amiről nem is gondoltam volna, hogy majd odajárnak. Szeretik, szeretem. Tanítók, Tanárok és Emberek vannak itt.

  2. Kristall: hogy kell tanítónénit keresni? csak bemégy az általánosiskolákba, megkérded hogy ki lesz az aki szeptembertől lesz az elsősökkel, éééés? miket nézel? miket kérdezel? igaz nekünk még van egy évünk, 2009 szeptemberében kezdi a júniusi születése miatt a sulit, de már most parázok, hogy hova miért miért ne.
    kíváncsian várom az otthonoktatás pro és kontráit. bár szinte tuti, hogy nem fogom itthon oktatni, nem járna jól velem, de okosságokat tuti találok majd és hogy mire figyeljek oda. minden segítséget köszönök. fehernd kukac enternet.hu

  3. Ma Magyarországon nem pártolják a magántanulóságot ha az valamely kirívó eset miatt nem indokolt. Mivel az alábbi törvény miatt a gyermekjóléti szolgálat is bevonóik.
    “11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet
    23. § (1) Ha a tanuló – szülőjének a közoktatási törvény 7. §-a (2) bekezdésében szabályozott választása alapján – tankötelezettségének magántanulóként tesz eleget, az erről való bejelentést követő három napon belül az iskola igazgatója beszerzi a tanuló lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes gyermekjóléti szolgálat véleményét, annak eldöntésére, hátrányos-e ez a megoldás a tanulónak. A gyermekjóléti szolgálat tizenöt napon belül köteles megküldeni véleményét.”
    Általában az alábbi esetekben kerül támogatási javaslat a magántanulói jogviszonyra:
    -versenyszerű sport tevékenység
    -olyan fajta betegség mely nem teszi lehetővé a rendszeres iskolába járást
    -ha valami rendkívüli helyzet lép fel a családban mely akadályozza a gyermeket az iskolába járásban.
    Tapasztalatok alapján normál esetben (mint amiről beszélünk mos is)nem valószínű, hogy a gyermek jóllétiszolgálat támogatni fogja a szülő kérését?.
    Háát ezzel kell szembenéznie egy szülőnek ma Magyarországon ha gyermekét nem a klasszikus értelmben akarja oktatni.

  4. Hannah, kösz. Nekem úgy jött le, hogy nem nagyon foglalkoznak azzal, ki lesz magántanuló, de akkor ez nem így van?!

  5. squirrelsays:

    Indokolni kell, hgoy miért legyen valaki magántanuló, és ha meg is kapja az engedély, akkor még fizetni is kell majd a vizsgákért, stb..

    A SAT-ra szerény véleményem szerint nem érdemes hivatkozni. Ez az amerikai átlag érettségi, amit a középiskolai tanulmányai utolsó két éveben annyiszor tehetnek le a diákok, ahányszor akarják, és a legjobb eredmény fog végül számolni. Nagy általánosságban csak angolból és matekból van(spéci eset, pl. orvosira való jelentkezéskor kell egy sat2-t is tenni biológiából). Matekon kíválóan megfelel valaki, aki nálunk 10-ben közepes, a tizedikes matek anyagunknál nem is kell több, és angolból sem kell sokat teljesíteni, nem is véletlen, hogy aztán az egyetem első évében mindenkinek kötelező angol nyelvi képzése van:-) szóval egy ilyen színvonalon teljesítő átlagpopulációját nem igazán nehéz túlszárnyalni, akár otthon oktatva, akár itthon(Magyarországon:-))

  6. Squirrel: szerintem USA-ban szignifikáns, ha valaki 1200 pontosra ír meg egy SAT-ot. Lehet, hogy szerinted egy alacsony színvonalon teljesítő átlagpopulációt nem nagy dolog túlszárnyalni, de szerintem meg igen.

  7. Liv:igen is foglalkoznak azzal, hogy ki lesz magántanuló, legalább is ebben a “kis” városban igen. Körbe kérdeztem a véleményt erről. Az otthon oktatás egyszerűen nem tünt opciónak ha nincs nyomatékos indokod. Sőt asszem jó kis vitába keveredhet aa szociális munkással z ember fia/leánya ha ezt az opciót választja. Bizonyítási lehetőség nem sok van… Negatív tapasztalat annál több. Nagyon sokan lustaságból vagy érdektelenségből választanák ezt a lehtőséget.

  8. Cpt. Flintsays:

    kristall:
    Bizony, szerintem a napközi is fúúúj…
    Kisgyerekeket napi 8-9 órában tanulásra (akár csak egyhelyben ülésre!) kényszeríteni pszichológiailag/fiziológiailag – régen bizonyítottan – teljesen elhibázott és kegyetlen ötlet. (Szerintem felér a gyerekmunkával.) És hogy ezt napközinek hívják, vagy tanórának, az tökmindegy.
    Te hazahordod amúgy a munkát? Én szinte soha. A lakatos sem, meg akinek esze van, senki sem. Akkor a gyerekeket miért kényszerítjük – a szabadidejük rovására – túlmunkára? Csak a gyerekkorukat vesszük el ezzel és kis tanulógépeket faragunk belőlük, egyéb haszna nemigen van.
    Éppen tegnap este volt egy műsor a Kossuthon, ahol feltette valaki a szónoki kérdést (miután hosszan beszélt egy buszon látott, kedves, érdeklődő kisfiúról), hogy hol/mikor veszítjük el a nyitottságunkat? Hát én már akkor is rávágtam: az iskolában! Ott tanulják a gyerekek a tettetést, a fapofát, a sunnyogást, a csalást, a hazugságot, az önzést. Mert máshogy nem megy, egyre embertelenebbek a követelmények, és csak az érvényesül, az éli túl, aki ezeket a technikákat jól alkalmazza.
    Persze én nem merném az otthontanulást választani a gyereknek, két okból: magam nem vagyok oktató, és nem hiszem, hogy képes lennék felkészíteni a gyerekemet a megfelelő szinten. Emellett sem időm, sem pénzem nincs hozzá (nem tudok otthon maradni vele és oktatni, ill. nem tudom megfizetni a szaktanárokat).
    Én jó iskolát szeretnék inkább. Valami Waldorf-félét. Sajnos ez is elérhetetlen pillanatnyilag.

  9. Nem tudom milyen rémálmaid vannak a napköziről, de a gyerekeim iskolájában a napközi nem az egy helyben ülésről szól 🙂 Nem látom az enyimeket, hogy sunnyognának, hazudnának, csalnának azóta, mióta odajárnak. De én tutira kifogtam valami csodasulit.

    Amúgy meg olyannyira hazahordom a munkát, hogy itthon dolgozom 🙂 Biztos nincs eszem, de sajnos ez az egyetlen módja annak, hogy értelmes munkát csináljak a 3 gyerek mellett. Az alkalmazotti lét minimum 8 órás beosztása nem kivitelezhető a számomra mellettük. Ja, és NEM vagyok főállású anya :-), pedig elméletileg megtehetném.

  10. b.says:

    házifeladat: mondjuk írni négy sor b betűt, hogy ne az iskolában menjen vele az idő, és ott lehessen mással foglalkozni (beszélgetni, mesélni, másképpen gyakorolni), vagy öt percig olvasni a szülővel, mert a tanító néninek kicsit sokáig tartana egyesével gyakorolni mindenkivel minden nap? meg az sem árt, ha néhány szülő vállal egy kicsike felelősséget, olyan napi 10-15 percnyit, és ezzel esetleg jobban képbe kerül, hogy mi merre mennyi a gyerekkel. elképesztően eltévelyedett szülők is vannak.

  11. mynonasays:

    Igen, ez is nagyon jó, ha a szülő így foglalkozik a gyerekével, és kell is, ahogy “b” írja. Liv, erre írtad, hogy Vekerdy tanár úr ellene van?

  12. nem pont erre. mert hogy V szerint alsós ne kapjon leckét. a felsős meg írja egyedül inkább.

  13. bárki lehet magántanuló, nálunk is van jó pár: persze ezek mind profi sportolók, és azért magántanulók, mert napközben egyfolytában edzésre járnak, ússzák a 15000 métereiket vagy egész álló nap korongoznak vagy kéziznek. De sztem ez független ettől. a pécsi 500-asban minden másnap volt egy újabb magátanuló… persze ott azért, mert annyit lógtak a gyerekek, hogy ez volt az egyetlen normális választási lehetőség.

    A 100 évvel ezelőtti és előtti oktatásban egyébként a házi feladat fogalma tulajdonképpen ismeretlen volt, csak bizonyos iskolákban kezdtek el ilyesmikkel foglalkozni Magyarországon. A külföldi iskolákban sem nagyon volt még. Ma vannak olyan tantárgyak, amiknek a követelmény szintje, illetve elsajátítása (lásd nyelv vagy informatika) olyan gyakorlati alkalmazással jár, amit heti 4-5 órában nem lehet megtanulni. Az a heti pár óra inkább ismeretterjesztés vagy iránymutatás. Ezeket állhatatosan kell tanulni minden élethelyzetben ahhoz, hogy jól menjenek. Ezekhez, amondó vagyok, még a házi feladat sem elég!

  14. juciccsays:

    Az én gyerekeim Montessori-jellegű iskolába járnak és sose hoztak haza házifeladatot. Az csak felsőben van. Az tény, hogy 4-ig, illetve felsőben 3-ig vannak suliban, de ebből rengeteget játszanak, beszélgetnek, neadj’Isten elsőben alszanak (ilyen is előfordul!) és levegőznek. Évvéggére majdnem minden gyerek folyamatosan olvas, ír, számol, aki meg nem, az ismegtanulja később, mivel az első 4 év együtt számít.
    Az otthonoktatás szerintem nem jó, mert a szülő az szülő és nem tanár. Az iskolák pedig a sok hülye szülő miatt lesznek egyre keményebbek, követelnek egyre többet, “adnak” egyre többet (iézőjel azért, mert csak tananyagban adnak többet, ami nem biztos, hogy több, ha értitek). Az a szülő, aki már óvodában is nyelvet akar taníttatni a kscsoportos (!) gyerekeének, aki esetleg még magyarul se beszél helyesen, az rontja el az egészet.
    Ez a véleményem. Bocs, ha valakit megbántottam.

  15. Juci: semmi gond, ha szerinted nem jó az otthonoktatás. Az indoklásodból is látszik, hogy nem igazán mély a rálátásod és az elképzelésed róla, valszeg azért ez a véleményed így elsőre. Én is itt kezdtem egyébként. 😉

  16. szalomsays:

    Az otthonoktatásnál ne úgy képzeljétek el, hogy anyuci magyaráz, gyerek figyel. Ez az iskolára jellemző. Biztos emlékeztek még amikor a gyerek megtanul beszélni, jön a Mi ez? korszak, aztán a miért? korszak. Ha otthon oktatod a gyereked, ez marad továbbra is. Az iskolában (tisztelet a jó tanároknak) ez szép lassan elmarad. Én emlékszem az óra végén a tanár által feltett -Van kérdés? utáni kínos csendre. Nem emlékszem rá, hogy bárki akart, vagy mert volna kérdezni. Egyébként, úgy látom, hogy nem alsóban vannak a problémák, viszont valahogy mire felsős lesz a gyerek, a szülők megszokják, belefáradnak ebbe a rendszerbe.

  17. vikisays:

    A decemberi hozzászólásokhoz, a saját tapasztalataink:
    Lánykánk most kezdi a harmadik osztályt, mint magántanuló. Az ovi utolsó évétől magántanuló.
    A szomszédos kisfalu iskolájába irattuk be. Beszélgettünk az igazgatóval és elmeséltük, hogy úgy látjuk a gyermekünknek az otthonoktatás a legmegfelelőbb oktatási forma. Erre hivatkozva kértük, hogy magántanulóként végezhesse tanulmányait. Nagyon segítőkészek voltak, még mindig azok! Vizsgáit félévente teszi le, jó eredménnyel.
    Nem vonták be a gyermekjóléti szolgálatot és a vizsgákért sem kell fizetni.
    Ilyen is van, ma Magyarországon.
    Hajrá!

    • vicasays:

      Sziasztok!
      Tudom, régi bejegyzés, de ha valaki tud, nyújtson nekem segítséget, mert most fogjuk kezdeni az otthontanulást a harmadikos fiammal. Mert itthon nem hajtja senki és mosoly van, nem kiabálás. Ez most a lehető legjobb megoldás.
      Köszönöm, ha bárki segít.

      • Vica, milyen segítségre vágysz pontosan? Ha emailben megírod, merre laktok, esetleg tudok segíteni arrafelé lakó otthonoktatók elérhetőségével.
        Eszti megfordul itt gyakran, őt is felkeresheted hasznos tanácsokért. A blogján megvan az email címe, én nem akarom ide kiírni.

  18. Viki, de jó! Jó ilyeneket hallani. 🙂

  19. vikisays:

    Liv, és azt mondtam már, hogy milyen jó, hogy vagy és írsz ezekről?! Nagyon jó olvasni soraid! Köszi

  20. bobitasays:

    szia Liv,
    nekem az a kerdesem, hogyha a szulo otthonoktat, azt az allam elismeri valahogy?ad anyagi tamogatast?elvegre a gyerek oktatasat a szulo atvallalja az allamtol.Es a semmibol nem lehet megelni.Koszi

  21. mynonasays:

    ÓÓÓ, ez tök jó kérdés… 🙂

  22. Bóbita, hehe, ez tényleg álom lenne, de nem. Talán valami ombudsmanhoz lehetne fordulni, hehehehe….

    Valójában az államnak ez nem egy nagy megtakarítás szerintem.A tanárokat, iskolák fenntartását, stb. úgyis fizeti.

  23. Viki, ha még erre jársz… Megírnád, hogy hol laktok? Köszi

  24. bobitasays:

    Es neked, mint szulonek elismeri jogilag munkanak?Vagy az allam szemeben te nem csinalsz semmit?Tudod, a nyugdijra gondolok.

  25. Bóbita, én nem vagyok otthonoktató, a legnagyobb gyerekem 4 és fél éves csak.

    Tudomásom szerint ezt az állam semmilyen módon nem ismeri el. Sztem a legtöbb otthonoktató vagy GYES-en van folyamatosan, vagy főállású anya (3 gyerek mellett lehet). (Én még GYED-en vagyok.)

  26. anyinkasays:

    Sziasztok!

    Egy vidéki barátnőm immár második esztendeje OO-n van egy szem leánykájával. Talált egy sulit, ahol engedték minden különösebb ok nélkül a magántanulóságot. Nagyon szereti és nem csinálná másképp, ha újra választhatna.A szülők nem pedagógusok, csak nagy affinitásuk van a dologhoz, nekem ők mindenképpen vonzó példa, sokat utaznak is vele.Kislányom nyáron lesz 6 úgyhogy most egyre inkább az otthonoktira hangolódunk, ahogy a mai “versenyistállókat “(az iskolákat) látjuk

    • Tímeasays:

      Kedves Anyinka,

      Nagyon remélem, hogy valmilyen módon eljut hozzád ez a levél.
      Kétségbeesve keresek iskolát a 7. osztályos fiamnak, ahol magántanuló lehet.
      Barátnődről írták, aki így tanítja otthon a gyermekét.
      Meg tudnád neki adni az e-mail címünket, hogy felvegyük vele a kapcsolatot?

      Üdvözlettel: Tímea

Szólj hozzá

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra. Kötelező kitölteni a *-al jelölt mezőket.