Havi gyűjtés 1.

Arra gondoltam, hogy havonta egy gyűjtős írás mindenképp kivitelezhető, ebben összegyűjtöm, miket olvastam össze munkaid szabadidőmben. Évek óta a Penzu-ban gyűjtöm a lényeges, érdekes cikkeket és oldalakat, mert ott írni is tudok hozzá (ez egy online privát naplószerűség), időnként persze annyira futja, hogy a Messengerben átküldöm magamnak, amit olvasnék, aztán mikor van időm, átolvasok mindent. Ma már a munkámhoz is használom, ide gyűjtöm a cikkeket, ötleteimet, legalább egy helyen van minden. Sajnos rendszerezni nem mindig van időm (cimkéket felejtsük el,pedig de jó lenne), de ha valami nagyon kell, azt megtalálom.

1. Az amerikaiak úgy kezdték a januárjukat, hogy a legjobb 40 diétát összegyűjtötték és rangsorolták. Kiderült, hogy a legeslegeslegjobb diéta a DASH diéta, ami csökkenti a telített zsírok, cukrok és édességek fogyasztását. A cikk elején megnézhető 4-5 perces interjúban egy dietetikus nyilatkozik, mert “A” dietetikus mindent tud. Áldja az ég. Elmondja, hogy a makrotápanyagokról egy egész szemeszternyit tanult. Ezután a 4S szabályt ismerteti, ez a szabály a leglényegesebb minden sikeres diéta esetén: safe, smart, sustainable, no addes sugars (a negyedik S a sugar). Tehát választott diétánk legyen biztonságos (?), okos (?), fenntartható (?) és cukormentes.
A ketogén diéta és a Whole30 diéta végzett a ranglista legalján. Ennek oka, hogy mindkettő nagyon restriktív (megszorító) jellegű, teljes tápanyagcsoportokat zárnak ki, ezért nem alkalmasak emberi fogyasztásra. Professzionális dietetikusok és táplálkozási szakértők kritizálják mindkét diétát: nem biztonságos, nem egészséges. Not safe! Tehát veszélyes. Nem is fenntartható.
Ha valaki megijedne: nem kell. Ez még egy darabig így lesz.

2. Közben, illetve korábban kicsit (tavaly októberi cikk) a kanadai orvosok írtak egy cikket “Mi orvosok így étkezünk, neked is így kellene” címmel. Azt írják, az alacsony szénhidráttartalmú, magas zsírtartalmú diéta nem veszélyes egyáltalán, sőt.

Nem restriktívebb, mint más diéták: vegán, vegetáriánus diétákkal összevetve semmiképp, de hát a low fat mozgalom meg nem fogyaszt tejet, vajat, zsíros sajtot, tejszínt, és a csirkemell meg aztán minden, csak nem változatos!

Az orvosok a low carb diétát metabolikus szindróma, krónikus kimerültség, cukorbetegség, krónikus gyulladásos betegségek, krónikus fájdalmak gyógyítására használják sikerrel. A szénhidrátfogyasztás bármilyen alacsony szintje élhető, beleértve a nullát is, a másik két tápanyagról azonban mindez nem mondható el.

Végre orvosok mondják el, hogy egy jól kivitelezett szénhidrátcsökkentett diétán semmi tápanyaghiány nem szokott fellépni, ami erről az egyetlen diétáról mondható el egészen bizonyosan. A kiegyensúlyozott (balanced) diéta mint fogalom teljesen félreértelmezett, nem az a kiegyensúlyozottság fokmérője, hogy minden rendelkezésre álló tápanyagból fogyasztunk. Miért is ez lenne? Mint tudjuk,  szénhidráthiány nincs. Fehérje- és zsírhiány viszont van, problémákkal, tünetekkel. Miért nem ezekre az alapokra építjük a kiegyensúlyozottság fogalmát?

A legjobb, hogy több, mint 700 orvos írta alá Kanadában. Ez elképesztően jó arány (!). Tudom, Kanada óriási ország. Magyarországon már 70 orvosnak is örülnék…

3. Robb Wolf nagyon jó oldalt vezet, ő maga igazán kiegyensúlyozottnak mondható, egyáltalán nem szélsőséges “paleolit” jellegű konyhát visz (hehe), a beszélgetős műsorait nagyon szeretem hallgatni. Ebben a cikkben összegyűjtötte a tavalyi év 5 legjobbját.
Kedvencem a 379-es epizód (kicsit le kell görgetni az oldalon), amiben egy,  legalább 20 éve gyógyíthatatlan Crohn betegeknek bevezetett autoimmun protokollról van szó.
Egy dietetikus és egy gasztroenterológus doktornővel beszélget Robb, a doktornőnek egy páciense (!!!) keltette fel a figyelmét azzal, hogy rémületes (kezelhetetlen) Chron-jából egyszer csak elkezdett kigyógyulni. Érintetteknek kötelező meghallgatni.
Ha már Crohn: szeretettel ajánlom Kristen Boehmer Instagram oldalát, ahol arról ír, hogyan gyógyult meg Crohn betegségéből egy paleolit-szerű szénhidrátcsökkentett diéta bevezetésével, és miket csinál most. Linkelem a honlapját ide, aztán onnan megtekinthető a többi linkje.

4. Jókedvcsinálónak (van ilyen szó egyáltalán?) itt van Leanne Vogel blogja, aki egy fiatal energiabomba, könyve is jelent meg, egyáltalán, nagyon sikeres ebben az egész diétabizniszben. Ő vegánként kezdett, aztán tizenévig tartó amenorrheáját (a menstruációs ciklus hiánya) végül egy ketogén iránnyal sikerült megoldania. Mikor közzétette a blogján, hogy feladja vegánságát csirkemájért és vajért cserébe, a vegánok majdnem kinyírták szegényt, azóta is ízekre szedik minden megmozdulását.
Vannak azonban keto-vegánok is! Eskü! Bár jómagam a vegánságot egy modern abszurditásnak tartom (a növény is él, pont, vége a vitának), azért drukkolok nekik. Nem egyszerű kókuszzsírt mandulasajttal enni, de ők simán megoldják. Íme egy cikke 23 keto-vegán recepttel és egy kis videóval.

kép forrása: Healthy home economist

5. Amikor kijött a What the health film, arra gondoltam, hogy erről feltétlenül írnom kell. De nem kell. Kritikával illetni is felesleges ezt a filmet, mert önmaga karikatúrája, és ilyesmiket nem bántunk. A film látszólag az örök élet titkát árulja, valójában azonban egy vegán propagandafilm vegán rendezővel, vegán producerekkel és stábbal, vegán orvosokkal és nyilatkozókkal olyan mértékben kiforgatva a “tudomány mai állását” (hehe), hogy még a vegán dietetikusok is széjjelszedték és kritizálták, úgyhogy nekünk semmi dolgunk vele. A linkre kattintva megnézhető.

6. Csakhogy magyar is legyen: de ki? Idehaza nem sok jó olvasnivaló van (oké, biztosan van, csak nem keresem, vagy kerestem, csak nem találtam meg) a témában, aki érdeklődik experimentális keto, már rég nem n=1 (a követőtábor is részben “áttért”) karizmatikus vonalon, akkor Évát kell olvasni, most épp van ott egy zsíros téma. Edzeni is lehet meg művelődni, de minden hardcore, szóval nem puhányoknak való oldal, de nem kell megijedni, nem bántanak. Én sem bírom a tempót, nyugi. 🙂

Kellemes böngészést!

 

11 Hozzászólások

  1. vissizssays:

    Kedves LIv! Köszönöm szépen a gyűjteményt, nagyon tanulságos. Az AIP-bloggerekről már tudtam – a családomban meglévő ételallergia, -intolerancia és más bajok miatt 14-15 év óta keresgélek megoldásokat a mindennapi életre. Ez is olyan, mint a versfordítás: gúzsba kötve táncolni. Egészen érdekes, hogy az AIP diétáról olvasva felfedeztem, hogy szinte teljesen egybeesik az ételallergiás családtagom akkor már évek óta tartott szigorú diétájával. A másik, IBD-s hozzátartozóm a diétát hárítja – ezt is megértem.
    Várom a folytatást, köszönettel: Zsuzsa

  2. Nagyon örülök ennek a postnak! Hasznos. <3
    Köszi!

  3. Kedves Liv!
    13 éve olvaslak 🙂 Étkezési tanácsot szeretnék kérni tőled. Soha senkitől nem kértem étkezési tanácsot, de most… Idén leszek 40 éves. 10 hónapja leszoktam a dohányzásról, ezt követően nagyon hamar híztam 3-4 kilót, amit azóta sem tudok leadni. Szeptember óta (csaknem fél éve) nem eszem kenyeret, pékárút, rizst, tésztát, krumplit, csokit, tehát kerülöm a lisztet, szénhidrátot. Az étvágyam mindig is nagy volt, de korábban, ha 1-2 kilótól szerettem volna megszabadulni, elhagytam a fentieket és a kilók eltűntek, az étel mennyiségének csökkentése nélkül. Most is így próbáltam, ugyanannyit ettem (nem tudom az éhséget elviselni), csak zöldség, saláta, gyümölcs lépett a tiltólistás dolgok helyére. Viszont nem fogyok semmit, sőt, megkockáztatom, havi dekagrammokban még tovább hízom. 7 éve futok , hetente 5 alkalommal legalább 6km-t, mostanra igyekszem heti 6x futni és legalább hétvégén 8-10km-t. És semmi, semmi. Talán a 40 éves kor? Vagy dohányozzak megint? Vagy mit csináljak, hogy elinduljon a fogyás?

    • Szia. Szerintem építsd le a futást, mert attól vagy ilyen éhes, illetve a szervezeted azt hiszi, hogy mindent el kell raktározni. 🙂 Tudom, hülyén hangzik, de inkább vegyél egy pár kézisúlyzót meg egy nagy kettlebellt és azokat mozgasd és pihenj sokat.

  4. Kedves Liv!

    Szeretnélek megkérni, hogy segíts nekem, de nem szeretném kiírni ide a problémámat, túl személyes.
    Lenne rá lehetőség, hogy e-mailben beszéljünk?
    Nagyon sokat jelentene!
    Köszi!
    A.

    • vidalivia kukac gmail pont com

      • Kurucz zsuzsannasays:

        Kedves Liv, most olvastam egy cikkedet a mellèkvese kimerülèsről, mèg 2012-ből. Itt említesz egy tesztet, amit nem.találtam, kiváncsi lennèk rá. Októberben megyek endokrinológushoz pajzsmirigy kontrollra. Közben felmerült bennem az aldoszteron túltermelődès, főleg az állandóan magas diasztolès èrtèk ès egyèb tünetek miatt. Nem tudom, hogy ez a vizsgálat TBre megy-e, valamint a kortizol szint mèrès.köszönöm ha válaszolsz

        • Szia! Igen, TB támogatott módon endokrinológus kérheti a mellékvesekéreg-hormon vizsgálatokat.

      • Ó, nagyon szépen köszönöm!
        Írok!

  5. Szia!
    Én is kérdeznék, de nálam összetettebb a probléma 🙁
    2018.10.08-án agyalapi mirigy daganattal műtöttek. A műtét utáni 6. napon összeomlott a hormonrendszerem, és a mellékvesém teljesen ko. lett 🙁
    Jelenleg orvos által felírt bogyókat szedek. Ha nem szedem be őket, napi szinten 7-9 liter vizet megiszok, aminek a 90%-át kipisilem.
    Az agyalapi mirigyem nem termeli az aldoszteront, a mellékvesém nem tudja szabályozni a NA, só, és a víz visszatartását. (a műtét előtt ezzel SEMMI gondom nem volt).
    Cortefet kapok a mellékvesémre, és orrba fújható Nocutil puffot, ami a hidrokortizolt helyettesíti.
    A kérdésem: érdemes kipróbálni gyógyszer szedés mellett, ginzenget, aranygyökeret, és egyéb táplálékkiegészítőt, amiben adaptogén összetevők vannak?
    Az endokrinológusom nem ért sem ehhez a táplálékkiegészítőkhöz, sem a természetgyógyászathoz, csak az orvostudományban hisz,

    • Szia Juci!
      Szerintem várd meg, míg megszokod a gyógyszereket. Még egy hónap sem telt el a műtét óta. Vajon mennyi hormontermelő szövet maradt? Mennyire tud regenerálódni? Szerintem egyelőre következetesen szedd a hormonpótlást, aztán ha beáll egy stabil állapot, majd eldöntöd. Adaptogénekhez én nem nyúlnék egyelőre, lehet, hogy ezen a ponton többet ártana, mint használna.

Szólj hozzá

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra. Kötelező kitölteni a *-al jelölt mezőket.